Úvod do MINDFULNESS

Čo je MINDFULNESS/ VŠÍMAVOSŤ?

Mindfulness sa do slovenčiny prekladá ako bdelá pozornosť alebo všímavosť.

Na Mindfulness sa pozeráme ako na jednu zo základných ľudských schopností:

  • schopnosť žiť tu a teraz,
  • schopnosť byť si vedomý svojich myšlienok, emócií a pocitov,
  • schopnosť vnímať, čo sa deje v nás a okolo nás.

Všetci máme túto schopnosť, len je skôr podhodnocovaná a nevenujeme jej našu pozornosť.

Pravidelným cvičením ju však môžeme posilňovať. 

MINDFULNESS je TRÉNING MYSLE

Presne tak, ako vo fitness centre posilňujeme naše svaly, tak môžeme posilňovať náš mentálny sval všímavosti. 

Sval všímavosti sa stáva silnejším a pružnejším, keď ho používame. A rovnako ako aj ostatné svaly rastú najlepšie, keď pracujú s odporom, ktorý ich zaťažuje a tým mu tlak pomáha zosilnieť.

Naše telo, naša myseľ a stres každodenného života nám rozhodne poskytujú dostatok záťaže, s ktorou musíme pracovať. 

Dokonca môžeme povedať, že nám poskytujú presne tie správne podmienky pre rozvoj našich vnútorných schopností.  

Pred pár rokmi sme divne pozerali na ľudí, ktorí behali ulicami mesta. A teraz máme beh ako bežnú súčasť zdravého životného štýlu. 

Yoga bola pre nás tiež niečo veľmi „východné“ a teraz máme na výber z množstva yoga štúdií a yoga a dych sa stali bežnou súčasťou našich životov. 

Rovnako to bude aj so všímavosťou (mindfulness) a uvedomovaním si seba v prítomnosti – mindfulness sa stane súčasťou našich životov.

V USA a v západnej Európe je v posledných rokoch narastajúci trend v starostlivosti o svoje mentálne zdravie. 

mindfulness mindfully

Mnohokrát si ani neuvedomujeme, ako naše prednastavené MYSLENIE a VZORCE dokážu obmedzovať naše vnímanie toho, čo sa deje v nás alebo okolo nás. V hlave sa nám premietajú scenáre, o ktorých si myslíme, že sú „objektívnou“ pravdou a realitou. Tieto myšlienky nám bránia v tom, aby sme videli veci v širšej perspektíve, získali odstup.

Ako vznikol MINDFULNESS?

Americký profesor medicíny Jon Kabat-Zinn založil kliniku znižovania stresu pomocou mindfulness (všímavosti) na Univerzite Medical School v Massachusetts v roku 1979. 

Zároveň vytvoril program, ktorý vychádzal z funčných prvkov buddhistickej meditácie a jógy pre liečbu chronického stresu, bolesti, úzkosti a ďalších psychosomatických obtiaží.

Vychádzal z jeho meditačnej praxe a z jeho viery ako vedca, že spojenie tela mysle bolo dôležité a relevantné v starostlivosti o pacienta, ktorý bol doplnkom k lekárskej starostlivosti.

Zámerne vytvoril program písaný ľudskou rečou a využiteľný v každodennom živote pre všetkých ľudí, v podmienkach rušnej nemocnice, kde videl veľa trápenia. Jednoducho chcel zlepšiť „well-being“ pacientov v nemocnici. 

Samotný program znižovania stresu pomocou všímavosti, tzv. MBSR (Mindfulness based stress reduction) v podobnej štruktúre, ako ho poznáme dnes, vznikol už v 90-tych rokoch

Od vtedy mnoho vedeckých štúdií zdokumentovalo benefity všímavosti a meditácie na ľudské zdravie. Množstvo výskumov potvrdzuje, že keď opakovane trénujeme našu myseľ, aby bola všímavá a prítomná, meníme štruktúru nášho mozgu. Inak náš mozog funguje v zabehnutých automatických dráhach, ktoré si za náš doterajší život bezpečne vytvoril a nevedome ich podporujeme. 

Aj na Slovensku sa začína dostávať pestovanie všímavosti do popredia. Vediem množstvo rozhovorov s ľuďmi, ktorí sú vystresovaní, odpojení sami od seba, kedy hlava a telo velí, snažia sa vyhovieť všetkým naokolo a pri tom zabúdajú sami na seba, trpia úzkosťami, depresiami, nevedia získať odstup, nájsť pokoj a radosť v tomto hektickom svete.